این مواد غذایی میتونن به کم شدن التهاب شکم و اختلالات روده کمک کرده، و معده رو همزمان تسکین داده و کوچک کنن.

این مواد غذایی میتونن به کم شدن التهاب شکم و اختلالات روده کمک کرده، و معده رو همزمان تسکین داده و کوچک کنن.

۷ماده غذایی مفید و عالی برای شکم
سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان و فیبر
همه سبزیها براتون خوب و مفید و سرشار از ویتامین، آنتی اکسیدان، و فیبر هستن و معمولا کالری و چربی کمی دارن. اما برخی گونه های اصلی حاوی FODMAP هستن، ماده ای که سریعا کربوهیدارت رو تخمیر میکنه و منجر به تحریک روده میشه و در نهایت برای برخی افراد هضم اونا رو سخت میکنه. این مطلب به سبزیجاتی اشاره میکنه که دارای FODMAP کمی هستن، بخصوص سبزیهایی که سرشار از منیزیم ضدالتهابی و دیگر مواد معدنی مهم هستند.
سبزیجات توصیه شده: سبزیجاتی با برگهای سبز (کلم پیچ، برگ چغندر، اسفناج)، فلفل دلمه ای، خیار، بادمجان، گوجه فرنگی، سیب زمینی

میوه ها
خیلی از میوه های شیرین تعادل خوبی در گلوکز نسبت به فروکتوز دارن که ممکنه برای روده مناسبتر باشن زیرا فروکتوز بیشتری دارن.
میوه های توصیه شده: موز ، ذغال اخته، طالبی، انگور، پرتقال، آناناس، پاپایا، توت فرنگی، تمشک

غلات با کربوهیدارت کم
تقریبا همه غلات کربوهیدرات متراکم دارن و ممکنه برای شکمتون بد باشه. مثل گندم که مقدار زیادی FODMAP داره. اما از آنجایی که غلات بسیار مقوی (و خوشمزه) و منبع فیبره، ما غلاتی را توصیه میکنیم که فیبر بالا، و FODMAP کم، و نسبتا کربوهیدارت کمی دارن.
غلات توصیه شده: بذر گنه گنه، جو، برنج قهوه ای

خشکبار، تخمه ها، دانه های چرب
خشکبار و دانه ها منابع عالی از پروتئینهای انرژی زا، کم تخمیر (تسکین دهنده شکم) و دارای فیبر و چربی های ضد التهابی هستند. اما برخی از اونا دارای FODMAP هستند. دانه های چرب نیز بخاطر دارا بودن این منابع گزینه های عالی هستن.
دانه های توصیه شده: بادام، فندق، بادام زمینی، گردوی امریکایی، گردو، دانه چیا، تخمه کدو، دانه کنجد، تخمه آفتابگردان، دانه کتان

پروتئین بدون چربی
به طور طبیعی کربوهیدرات کم و پروتئین معمولا مشکلی برای هضم غذا ایجاد نمیکنه. اما بهتره که منابع بدون چربی رو از بین چربی های اشباع شده که میتونن التهاب را شروع کنن انتخاب کنین.
توصیه شده ها: تخم مرغ، ماهی، گوشت گاو بدون چربی، مرغ بدون پوست، غذاهای دریایی، سویا.

ماست
ماست پروتئین کمی داشته و کمتر با لاکتوز شکم رو تحریک میکنه.

شربت افرا
این از آن دسته مواد غذاییه که فروکتوز کمی نسبت به سایر شیرین کننده ها داره. شاید شکم شما شربت افرا رو بیشتر از عسل که سرشار از فروکتوزه تحمل کنه.

منبع: نوین زی

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه