هوای آلوده می تواند موجب لخته شدن خون، نامنظمی ریتم قلب، انسداد شریان های قلب در بیماران قلبی شود

قرار نیست در این مطلب درباره نحوه ی نفس کشیدن صحبت کنیم، بلکه شهرهای بزرگ به وضعیتی رسیده اند که کیفیت هوا در آنها به شدت پایین آمده و نفس کشیدن به سختی انجام می شود.

در حالی که آنفولانزای خوکی سلامتی ما را تهدید می کند، آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و صنعتی هم به شدت بالا رفته و معضل بزرگ و غیرقابل حلی به نظر می رسد.

به گفته ی متخصصان تنفس هوای مسمومی که ذرات معلق مضر بسیار زیادی در آن پیدا می شوند ساکنان شهرها را در معرض خطر ابتلا به بیماری های مرگباری مثل اختلالات تنفسی، حمله قلبی و سکته مغزی قرار داده است.

حضور مداوم در معرض این آلودگی می تواند در رگ ها پلاگ تشکیل داده و اجازه ندهد مواد مغذی و خون کافی به قلب رسیده و در نتیجه موجب سکته در بیماران قلبی شود. کسانی که قلبی ضعیف دارند باید خیلی بیشتر از سایرین مراقب هوای آلوده باشند. این افراد هنگام تردد بیرون از خانه باید صورت خود را با ماسک های فیلتر دار پوشانده و از رفتن به مناطق شلوغ و پر ترافیک دوری کنند.

به شدت توصیه می شود کسانی که علائم خاصی مثل سرفه، سرگیجه، نامنظمی در الگوی تنفسی، ناراحتی در قفسه سینه یا خستگی غیرطبیعی دارند سریعا به پزشک مراجعه کنند.

هوای-آلوده

هوای آلوده می تواند موجب لخته شدن خون، نامنظمی ریتم قلب، انسداد شریان های قلب در بیماران قلبی شود. قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا همچنین خطر انقباض عروق شریانی حاد و تصلب شریان را افزایش داده و همه ی این عوامل خطر لخته شدن و حمله قلبی را افزایش می دهند.

با توجه به تاثیر محیط اطراف روی سلامتی ما ، معرفی روش هایی برای کاهش خطرات آلودگی هوا بسیار مهم به نظر می رسد. همه باید بدانیم که تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت آلودگی هوا به طور یکسانی برایمان مضر است.

روش های کاهش تاثیر آلودگی هوا روی سلامتی:

ورزش در زمان مناسب
ورزش کردن بدن را در برابر سموم موجود در محیط بیشتر انعطاف پذیر می کند. با این حال ورزش کردن در صبح زود و آخر شب باعث صدمه ی بیشتر به بدن می شود. پس بعد از طلوع خورشید و روزهایی که هوا به شدت آلوده است در محیط بسته ورزش کنید.

استفاده از تصفیه کننده هوا
بسیاری از تصفیه کننده های هوا قادر به فیلتر کردن بیشتر ذرات معلق نیستند. تصفیه کننده هایی که فیلتر های HEPA دارند گزینه های بهتری هستند.

زدن ماسک
بیشتر ماسک های موجود در داروخانه ها در برابر آلودگی بی اثر هستند به خصوص ماسک های جراحی و پارچه ای. بهتر است از ماسک های فیلتردار استفاده کنید که در برابر آلودگی هوا مقاوم تر بوده و از شما محافظت می کنند. با این حال بهترین روش برای دوری از آلودگی این است که زمان کمتری را بیرون از خانه بگذرانید.

وقت گذرانی کمتر در فضای باز
وقتی در ترافیک هستید پنجره ها را بسته نگه داشته و تا حد امکان سعی کنید در خانه بمانید.

نوشیدن مایعات
با مصرف مایعات بیشتر سوخت و ساز ب��ن را متعادل نگه دارید. مصرف مایعات همچنین مکانیسم فیلتر بدن را انعطاف پذیر نگه می دارد.

شستن دستها
دائما دستها را با صابون و آب گرم بشویید، به خصوص قبل از آماده کردن و خوردن غذا و قبل از مصرف دارو. بعد از سرفه و عطسه، لمس لباس یا ملحفه کثیف، حضور در کنار کسی که سرماخورده یا آنفولانزا دارد و … هم شستن دستها را فراموش نکنید. البته می توانید یک مایع ضدعفونی کننده هم همراه خود داشته باشید تا در مواقع لزوم از آن استفاده کنید.

p95817356-4

با تمام این مواردی که گفتیم، اگر علائم زیر را داشتید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید:

افزایش بی نظمی در تنفس، سختی در نفس کشیدن یا خس خس

سرفه و افزایش خلط

تب یا لرز

افزایش خستگی یا ضعف

گلودرد، خارش گلو یا درد هنگام قورت دادن هر نوع خوراکی

احتقان بینی، سردرد یا درد در استخوان های بالای گونه

منبع: نوین زی

Share the post "چگونه در شهرهایی با هوای آلوده زنده بمانیم؟!"

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • E-mail

Related posts:

  1. هوای آلوده با ریه ‎ها چه میکند!
  2. ورزش های مناسب در هوای آلوده
  3. ورزش های مناسب در هوای آلوده
  4. چگونه از آسیب دیدگی در هوای سرد جلوگیری کنیم
Tweet چگونه در شهرهایی با هوای آلوده زنده بمانیم؟! - تصویر 3
کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه