طبق تحقیق که اخیرا انجام شده، یه چرت کوتاه برای نیم ساعت میتونه به خلاص شدن از استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن که به خاطر کمبود خواب شب قبل ایجاد شده کمک کنه.

طبق تحقیق که اخیرا انجام شده، یه چرت کوتاه برای نیم ساعت میتونه به خلاص شدن از استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن که به خاطر کمبود خواب شب قبل ایجاد شده کمک کنه.

“برایس فاراوت” (یکی از نویسندگان این تحقیق از دانشگاه دکارتز پاریس) میگه: داده های ما نشون دادن که یه چرت ۳۰ دقیقه ای میتونه تاثیر هورمونی خواب شب قبل رو برگردونه.

این اولین تحقیقی است که دریافت چرت زدن میتونه نشانگرهای زیستی غدد و سلامت ایمنی بدن رو به سطح نرمال برگردونه.

کمبود خواب به عنوان یه مشکل سلامت عمومی به رسمیت شناخته شده. طبق آمارهای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، کمبود خواب میتونه علاوه بر کاهش بهره وری، تصادفات رو هم افزایش بده.

این تحقیق رابطه بین هورمون ها و خواب رو در یه گروه ۱۱ نفری از مردان سالم بین سنین ۲۵ تا ۳۲ سال بررسی کرد.

چرت زدن به مدت ۳۰ دقیقه می تواند اثرات کمبود خواب را از بین ببرد

 

بعد از یه خواب شبانه محدود، مردان یه افزایش ۲٫۵ برابری در سطح نوراپی نفرین (هورمون و انتقال دهنده عصبی در پاسخ بدن به استرس) داشتن.

نوراپی نفرین تپش قلب، فشار خون و سطح قند خون رو افزایش میده. این تحقیق هیچ تغییری در سطح نوراپی نفرین در مردانی که بعد از یه شب کمبود خواب چرت زده بودن پیدا نکرد.

کمبود خواب همچنین روی سطح اینترلوکین ۶ (interleukin-6) (پروتیئنی با خواص ضدویروسی موجود در بزاق افراد) تاثیر میذاره.

سطح این ماده بعد از یه شب کمبود خواب کاهش پیدا میکنه، اما اگه فرد روز بعدش چرت بزنه طبیعی باقی میمونه. این تغییرات نشون میدن که چرت زدن میتونه برای سیستم ایمنی بدن مفید باشه.

این تحقیق در مجله in the Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism (JCEM) منتشر شده است.

منبع: نوین زی

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه