هر چقد که سنتون بالاتر میره کم کم قدرت شنواییتون کاهش پیدا میکنه. به این وضعیت پیرگوشی گفته میشه، که متوجه میشین صدای تلویزیون رو هر بار دارین بالاتر میبرین! قبل از اینکه متوجه بشین این امر باعث میشه که شنواییتون بدتر بشه و امنیتتون به خطر بیفته چون نمیتونین چیزایی رو که اطرافتون اتفاق میفته رو خوب بشنوین. اگه میخواین شنواییتون سالم بمونه باید این مواد مغذی رو وارد رژیم غذاییتون کنین:

هر چقد که سنتون بالاتر میره کم کم قدرت شنواییتون کاهش پیدا میکنه. به این وضعیت پیرگوشی گفته میشه، که متوجه میشین صدای تلویزیون رو هر بار دارین بالاتر میبرین! قبل از اینکه متوجه بشین این امر باعث میشه که شنواییتون بدتر بشه و امنیتتون به خطر بیفته چون نمیتونین چیزایی رو که اطرافتون اتفاق میفته رو خوب بشنوین. اگه میخواین شنواییتون سالم بمونه باید این مواد مغذی رو وارد رژیم غذاییتون کنین:

مواد مغذی برای تقویت شنوایی

پتاسیم
پتاسیم ماده معدنیست که به نگه داشتن سطح مایع در خون و بافت های شما کمک کرده و برای شنواییتون ضروریه چون مایع موجود در گوش داخلی توسط منبعی غنی از پتاسیم نگه داری میشه.
مواد غذایی حاوی پتاسیم: سیب زمینی، اسفناج، گوجه فرنگی، کشمش، زردآلو، موز، خربزه، پرتقال، ماست، و شیر کم چرب.

فولات
فولات یا اسید فولیک برای بدن ضروریه تا سلول های جدید تولید کرده و گردش خون رو بهتر کنه. گردش خون خوب باعث میشه موهای کوچک داخل گوشتون تغذیه شده و سالم بمونن.
مواد غذایی حاوی فولات: جگر سیاه، کلم بروکلی، مارچوبه، نخود فرنگی، آواکادو، کاهو، بادام زمینی، آب گوجه فرنگی، تخم مرغ، توت فرنگی، پاپایا، موز و طالبی.

منیزیم
منیزیم با ویتامین A، C و E همکاری میکنه تا از گوش شما در برابر رادیکال های آزاد ناشی از سرو صدای زیاد و بلند محافظت کنه، بنابراین نمیذاره که شنواییتون رو از دست بدین. تحقیقات نشون دادن که سطح پایین منیزیم باعث میشه رگ های خونی در گوش کوچک شده و از اکسیژن محروم بشن.
مواد غذایی حاوی منیزیم: موز، کنگر فرنگی، سیب زمینی، اسفناج و کلم بروکلی.

زینک
زینک ماده معدنیست که سیستم ایمنی بدنتون رو تقویت کرده و در نتیجه به جلوگیری از عفونت گوش کمک میکنه. این ماده رشد سلولها رو بهتر کرده و زخم ها رو خوب میکنه و برای درمان وزوز گوش هم موثره (وضعیتی که یه صدای ثابت زنگ در گوشتون رو تجربه میکنین).
مواد غذایی حاوی زینک: بادام هندی، بادام، انواع لوبیا، نخود، عدس، شکلات تلخ، صدف، گوشت و مرغ.

منگنز
این ماده معدنی، شنوایی رو با تضمین اینکه مغز و اعصاب عملکرد درستی داشته باشن تقویت میکنه. علاوه بر اینکه کمبود منگنز روی رشد بافت ها و استخوان ها موثره، منجر به وزوز گوش هم میشه.
مواد غذایی حاوی منگنز: سیب، زردآلو، آواکادو، لوبیا، آناناس، توت ها، کشمش، کرفس، زرده تخم مرغ، حبوبات، و آجیل.

ویتامین D
همونطوری که میدونین، ویتامین D برای جذب کلسیم در استخوان ها لازمه. این امر روی گوش ها هم تاثیر میذاره، چون کمبودش باعث نرمی استخوان ها میشه، بیماری که استخوان گوش سخت و متخلخل شده و در نهایت منجر به از دست دادن شنوایی میشه.
مواد غذایی حاوی ویتامین D: نور خورشید، روغن کبد ماهی، روغن ماهی، ماهی آزاد، ماهی تن، جگر، زرده تخم مرغ.

ویتامین B12
این ویتامین شنوایی رو با کنترل تولید سلول های قرمز خون و پایین آوردن تولید هموسیستین (homocysteine) که باعث از دست دادن شنوایی میشه تقویت کرده و از وزوز گوش جلوگیری میکنه.
مواد غذایی حاوی ویتامین B12: فرآورده های لبنی، تخم مرغ، گوشت بدون چربی.

اسیدهای چرب امگا ۳
این اسیدهای چرب نمیذارن که شنواییتون رو از دست بدین چون روی چگونگی ارتباط بین مغز و گوش تاثیر میذارن. اونا از التهاب جلوگیری کرده و تضمین میکنن که پیام ها بین مغز و گوشتون به طور موثری فرستاده بشن.
مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳: ماهی، میگو، تخم کتان، گردو، گوشت، دانه سویا، گل کلم.

منبع: نوین زی

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه