اگه فکر میکنین که به دست آوردن سلامتی یه پروسه زمان بره، میتونین یه نگاهی به این نکات بندازین تا در کمتر از ۶۰ ثانیه به هدفتون برسین.

عادات سلامتی که در ۶۰ ثانیه به دست می آید

اگه فکر میکنین که به دست آوردن سلامتی یه پروسه زمان بره، میتونین یه نگاهی به این نکات بندازین تا در کمتر از ۶۰ ثانیه به هدفتون برسین. از بستن کمربند ایمنی تا شستن دستها، سلامتی ممکنه خیلی کمتر از اونی که فکر میکنین زمان بگیره. ما براتون ۸ عادت خوب رو معرفی میکنیم تا به سلامت مطلوبی برسین.

  • کفشهاتون رو جلوی درب ورودی بذارین

درآوردن کفشها جلوی درب باعث میشه از ورود کثیفی و خاک و مواد شیمیایی که به طور بالقوه آلرژی زا هستن به خونه جلوگیری بشه. با انجام این آیین قدیمی تمیزی خونه رو نگه داشته و از آلودگی های بیرونی در امان میمونین.

  • به سمت بازوهاتون عطسه کنین

وقتی که دستمال کاغذی همراهتون نیست تا دهان و بینی خودتون رو بپوشونین، بهترین کار اینه که سرتون رو به طرف آرنج یا بالای بازوتون خم کرده و اونجا عطسه یا سرفه کنین. این کار باعث میشه که از پخش شدن میکروب ها توسط دستتون جلوگیری بشه. پوشوندن بینی از آلوده شدن هوا و سطوح قابل لمس و آلوده شدن دیگران به اون میکروبها جلوگیری میکنه.

  • به چشماتون استراحت بدین

خیلی از کارمندان و دانشجویان و دانش آموزان در طول روز برای چندین ساعت به نمایشگر کامپیوتر خیره میشن، که روشنایی زننده نمایشگر میتونه باعث فشار به چشمها و سردرد بشه. برای محافظت از چشمها زمانهایی که به مانیتور خیره میشین به طور مکرر استراحت کنین. متخصصان چشم توصیه میکنن که به مدت ۲۰ ثانیه به شی که چند متر با ما فاصله داره نگاه کنیم. استراحت دادن به چشم باعث میشه روی چیز دیگه ای متمرکز بشه. فکر بهتر اینه که از جاتون بلند شین و دستاتون رو به طرف بالا بکشید تا جریان خون در بدنتون بهتر بشه.

  • در تمام روزای سال از کرم ضد آفتاب استفاده کنین

استفاده از کرم ضد آفتاب در یک دوره منظم میتونه از پوست نه تنها از اشعه های مضر نور خورشید محافظت میکنه، بلکه از پیری پوست هم جلوگیری میکنه و احتمال ابتلا به سرطان پوست رو کاهش میده. بنابراین فرقی نمیکنه که یه روز بارونیه یا آفتابی، ضدآفتاب رو بخشی از کارهای صبحتون قرار بدین.

  • مقدار زیادی آب بنوشین

۸ لیوان آب نوشیدن یه الزامه، اما ما پیشنهاد میدیم که از شمارش کردن پرهیز کنین. بدنتون از ۶۰ درصد آب تشکیل شده. وظیفه این مایعات در بدن شامل هضم، جذب، گردش خون، ایجاد بزاق، حمل مواد غذایی و متعادل نگه داشتن دمای بدنه. آب رسانی کافی به بدن از یبوست جلوگیری میکنه، وقتی به اندازه کافی مایعات مصرف نکنین، بدن آب مورد نیازش رو از روده میگیره و در نتیجه دچار یبوست میشین.

  • اسفنج آشپزخونه رو داخل ماکروویو قرار بدین

دستشویی و توالت ممکنه آلوده ترین نقطه خونه به نظر برسه، اما مطالعات نشون داد که اسفنج آشپزخونه در بالای لیست قرار داره. استفاده مکرر از اسفنج آشپزخونه برای تمیز کردن و ظرف شستن، و همچنین بافت مرطوب و پر از منفذش، اونو یه منطقه مستعد برای رشد باکتری های ناشی از مواد غذایی و کپک میکنه. برای جلوگیری از پخش باکتری ها، اول خیسش کنین و بعد برای ۴۵ ثانیه در ماکروویو بذارین. (هر شب اینکارو انجام بدین)

  • وقتی عصبانی هستین تا ۲۰ بشمارین

اگه شما از عصبانیت جوش آوردین، تا ۲۰ بشمارین و بین هر عدد یه نفس آروم و عمیق بکشین. این تکنیک ساده میتونه خشمتون رو کاهش بده و اعصابتون رو آروم کنه. شمارش حواستون رو پرت میکنه، و بهتون وقت میده تا احساسات منفی ناشی از موقعیت بدی که در اون هستین از بین ببرین. اگه هنوز عصبانی هستین، به شمردن ادامه داده و نفس عمیق بکشین تا احساس آرامش و کنترل بیشتری بکنین. تنفس عمیق به آرام شدن سیستم عصبی و آرامشتون کمک میکنه.

  • زبانتون رو مسواک بزنین

برای جلوگیری از پوسیدگی دندون و بیماریهای لثه باید روزانه مسواک بزنین. شستن زبان هم گام مهمی برای نگه داشتن تمیزی دهانتونه. تحقیقات نشون دادن که بیماریهای پریودنتال فقط تهدیدی برای سلامت دهان و دندون ما نیستن بلکه اثراتش فراتر از دهانه. عقب زبان هم یه منطقه محبوب برای باکتریها و میکروبهاست که میتونن موجب بوی بد دهان بشن. بعد از اینکه دندوناتون رو مسواک زدین، سطح زبانتون رو از عقب به جلو مسواک بزنین. اگه در روز یه بار اینکارو انجام بدین باکتریها و ذرات به دام افتاده غذا از زبان پاک شده و به شما نفس تازه و خوشبویی هدیه میکنه.

منبع: نوین زی

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه